Tartu
Ülikooli õppejõud Hasso Kukemelk kirjutab Rajaleidja leheküljel, et laias maailmas
hõlmavad waldorf- ja vabakoolid koolitusturust 15 kuni 20 protsenti ning enamasti
on need mõeldud lastele, kes on erilised. Eriline ei tähenda siinkohal mitte
natuke rumalat või näiteks nõrga kuulmise või nägemisega õpilast. See tähendab
õpilast, kes vajab tavalisest pisut teistsugust lähenemist. Need on ka
hüperaktiivsed lapsed, kes võivad olla ülinutikad, kuid kes tavakoolis kipuvad
jääma hammasrataste vahele. Loomulikult käib waldorfkoolis ka täiesti
tavalisi lapsi. Aga et waldorfkool oleks kool, kuhu kõik lapsed minema peaksid,
seda Kukemelk ei ütle. Ta rõhutab waldorfkooli erilist positsiooni ühiskonnas,
sest see on vajalik alternatiiv. Kindlasti on ka lapsi, kellele waldorfkool ei
sobi ja kes vajavad selget korda ning kindlaid käske.
Hasso Kukemelt märgib, et inimese arengut ei
mõjuta ainult kool, vaid ka kodu ja vanemad, sõbrad, kellega laps kokku puutub.
Kool on vaid üks mõjureist. Kool võib olla kehv, aga kui muud mõjurid on head,
võib laps jõuda ikkagi väga kaugele. Ja vastupidi.
Dekaan lisab, et
waldorfkoolilastele heidetakse ette, et neil jäävad mingid asjad õppimata, et
nad õpivad arvutama ja lugema hiljem kui tavakooli lapsed. See teeb vanemad
murelikuks. Väidetakse ka, et waldorfkooli lapsed ei tunne kaua kella (ajast
kinnipidamise mõttes) ning neil tekib sagedasti probleeme kodukorraga. Samuti
jääb faktiteadmistes waldorfkoolilaps üldjuhul tavakoolilapsele alla. Eriti kui
kontroll teha tavakooli õppekava järgi. Waldorfkoolis on rõhk hoopis teistel
küsimustel ja probleemidel. Küll, aga tuleb waldorfkooli õpilane
koolisüsteemist välja terve närvikavaga, sest ta pole konkurentsitingimustes
olnud. Ta on endaga enamasti rahul, usub endasse ja teab oma piire.
Aga teisalt toob
Kukemelt välja, et konkurentsi kogemine on teinekord väga vajalik. Tema sõnul
väitsid New Yorgi Ülikooli professorid, et selliseid erilisi lapsi, kes vajavad
alternatiivpedagoogikat ehk teistviisi kohtlemist, on nende ühiskonnas 14
protsenti. See tähendab, et eriline on iga seitsmes laps.
Lisaks tuuakse
erinevates artiklites välja asjaolu, et Eesti waldorfkoolide vajaksid rohkem professionaalsust ja paindlikkust. Kui mujal maailmas kestab õpetajakoolitus
neli aastat, piirdub paljude Eesti waldorfkoolide õpetajate ettevalmistus suve-
ja nädalalõpukursustega.
Waldorfkoolide
lõpetanute elukäigu uurimine näitab, et enamasti läheb neil hästi. Ja waldorfkoolis õpitu on nende jaoks
enamasti mõttekas. Küll aga on vilistlaste hulgas neid, kelle arvates antakse
koolis liiga vähe üldteadmisi ja käsitletakse vähe ühiskondlikke teemasid ning teatud
eluliselt olulisi teemasid esineb koolis liiga harva.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar