25. veebruar
1861 sündis Donji Kraljevecis Rudolf Steiner.
1893 avaldas Rudolf Steiner oma põhiteose „Philosophie der Freiheit“ – „Vabaduse filosoofia“ (eesti keeles 1936, 1995, 2007), milles pani paika oma hilisema töö filosoofilised alused.
1907 pani Rudolf Steiner aluse tema
poolt peetud loengus waldorfpedagoogika.
Tema nime järgi kutsutakse seda ka steinerpedagoogikaks.
1912 andis Rudolf
Steiner impulsi ka
uue liikumiskunsti – eurütmia tekkeks kui üleüldise arengu osana selleaegsetes
kunstides, inspireerituna samalaadsest suurkujust nagu Isadora Duncan, keda
peetakse moodsa tantsu rajaks.
1919 rajati Emil Molti, kes oli
sigaretivabriku Waldorf-Astoria kaasomanik ning direktor ja Rudolf Steineri poolt esimese Vaba Waldorfkooli Stuttgardis
Saksamaal. Kool sai eeskujuks Waldorfkoolide liikumisele, mis levisid kiiresti
üle maailma.
30. märts 1925 suri Dornach, Šveitsis
Rudolf Steiner.
1926. aasaks oli rajatud 11 waldorfkooli:
4 Saksamaal, 2 Suurbritannias ja 1 Hollandis, Norras, Portugalis, Šveitsis ja
Ungaris.
1926. aastal aset leidnud põhjaliku
inspekteerimise järel aga leiti, et waldorfkoolist oleks nii mõndagi üle võtta ka
riiklikusse haridussüsteemi.
1928 avati esimene waldorfkool New
Yorkis Ameerikas.
1933. aastaks oli koole 33, riikidest
lisandusid Austria ja USA.
1933. aastal leidis Saksamaa
„natsionaal-sotsialistlik haridussüsteem“, et waldorfharidus ei vasta
natsionaal-sotsialistlikele põhimõtetele ning alates 1934. aastast kehtestati
ranged piirangud õpilaste vastuvõtule. Saksamaa waldorfkoolid suleti vabatahtlikult
või jõuga vahemikul 1936–1941, samalaadne protsess järgnes ka okupeeritud territooriumitel
Austrias ja Hollandis. Paljud õpetajad emigreerusid Šveitsi, Suurbritanniasse
ja USA-sse, kus rajasid peatselt uued waldorfkoolid. Waldorfkoolide üldarv
vähenes 9-ni; koolid USAs, Suurbritannias, Šveitsis ja Norras aitasid waldorfliikumisel
ellu jääda.
1945. aasta oktoobriks (II
maailmasõja lõppemise järel) taasavati koolid Hannoveris, Hamburgis ja
Stuttgartis ning rajati uued Engelbergis, Marburgis ja Thüringenis.
1951. aastaks oli Saksamaal juba 24
waldorfkooli. Sõjajärgselt jätkus ka waldorfliikumise rahvusvaheline
laienemine.
1950-ndate keskpaigaks oli maailmas
62 waldorfkooli: 53 Euroopas, 9 Põhja- ja Lõuna-Ameerikas.
1970. aastatel algas
waldorfliikumise kiire laienemine kiirusega 20–55 uut waldorfkooli igal aastal.
Kui aastani 1975 võttis koolide arvu kahekordistumine aega 20 aastat (71-lt
143-ni), siis see arv kahekordistus juba aastal 1980 (288 kooli) ja jälle
aastal 1989 (569).
1980–1996 toimus waldorfkoolide
suurim kasv. Põhja-Ameerikas ja Lääne – Euroopas ning Austraalias/Uus-Meremaal
laienes waldorfliikumine üsna kiiresti, seda eriti kuni 80. aastate lõpuni.
Lõuna-Ameerikas on olnud suhteliselt ühtlane kasv (kiirendusega aastail
1996–2006). Sellele järgnes aastail 1990–1997 tugev laienemine Ida-Euroopas.
1996–2000 algas uus kuid väiksem waldorfkoolide
kasvulaine Aafrikas.
1996 loodi Waldorfhariduse Uurimise Instituut (The Research Institute for Waldorf Education,
http://www.waldorfresearchinstitute.org/
)
eesmärgiga süvendada ja edendada waldorfhariduse alaseid uuringuid. tagada
pidev infovahetus laiema hariduskogukonnaga ning toetada uurimistulemustega
õpetajate tööd kõigis koolitüüpides.
Aprill 1997 registreeriti
ametlikult MTÜ
Eesti Vabade Waldorfkoolide Ühendus. Eesti Vabade Waldorfkoolide- ja
lasteaedade Ühendus (EVWKLÜ) on tegutsenud 1990-ndate algusest, ajast, mil
loodi esimesed waldorfkoolid Eestis. Praegu kuulub ühendusse 10 kooli (sh. kaks
ravipedagoogilist kooli) ja 9 lasteaeda, kokku 15 seltsi.
2000. aastast on märgata waldorfkoolide
kasvu laienemist Aasiasse.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar