Waldorfpedagoogika
on hariduskäsitus, mis toetab inimese loomulikust arengust lähtuvat ja looduse
rütme arvestavat terviklikku arengut. Terviklikkuse seisukohalt vajavad
inimeses võrdset tähelepanu selge mõtlemine, tasakaalustatud tundeelu ja terve
tahe. Waldorfpedagoogika lähtub väärtuspõhisest kasvatusest, kus teadmiste
kõrval toetatakse võrdsel määral ka võimete arendamist ja loovuse avanemist.
Waldorfpedagoogika peaeesmärk on
kasvatada avatud mõtlemisega inimesi. Loomingulisi ja intellektuaalseid õppeaineid
püütakse õpetada tasakaalustatult. Eriti oluline on lapse isiksusega
arvestamine. See
alternatiivpedagoogika toetab ja aitab ennast leida.
Eurütmia
eesmärk on viia esitaja liikumine ning esitaja ja publiku tajukogemused
harmooniasse esituse sisuga. Eurütmiat on sellepärast mõnikord nimetatud ka „nähtavaks
muusikaks“ või „nähtavaks kõneks“. Eurütmia looja Rudolf Steiner kirjeldas
eurütmiat kui „hinge kunsti“. Tänapäeval esitatakse valdav osa eurütmiast
Euroopa klassikalise muusika või tekstide (luule, proosa) saatel. Mõnikord
esitatakse ka ilma helita eurütmiat. Eurütmiat etendatakse eraldiseisva
kujutava kunstina, aga ka lavastuste osana. Ravieurütmia on kasutusel
teraapilistel eesmärkidel.
Waldorflasteaiad
ja – koolid lähtuvad oma tegevuses antroposoofilise vaimuteaduse ja
inimeseõpetuse põhimõtetest, mis selgesti arvestab noore inimese kogu arenguga
ja loob head eeldused ja kogemused lastaiast kooli ülemineku integratiivse
kontspetsiooni jaoks.
Waldorflasteaias
ja – koolis on laste mängu- ja õppevahendid looduslikest materjalidest,
tegutsetakse kooskõlas looduses toimivate rütmidega. Intellektuaalsete võimete
arengu kõrval on suur tähelepanu loovuse avanemist toetavatel tegevustel ja
sotsiaalsete oskuste kujundamisel eakohase õppe abil.
Õppeprogrammid
on koostatud vastavalt vanuselistele iseärasustele ning on omavahel kõikides
maailma waldorfkoolides sarnased oma õppekava ülesehituse põhimõtete osas. Õpetuse sisu ja maht aineti ning klassiti, samuti
metoodilised alused tulenevad lapse arengu hingelise ja füüsilise arengu
seaduspäradest. Õppekava toimimine on seotud koolikorralduse ja juhtimisega,
mis on waldorfkoolides mõneti erinev võrreldes meie traditsioonilise kooliga.
Waldorfpedagoogilise õpetus- ja kasvatusmetoodika põhiprintsiibid, mis toetavad
lapse ealist arengut, on kasvatuse ja õpetuse tegevuslik, kunstiline ja
intellektuaalne külg. Waldorfkoolides on eurütmia korraliselt õppekavas.
Üldjuhul on
waldorfkoolid maailmas erakoolid, mille ülevalpidajaks on lapsevanemate
mittetulundusühing. Waldorfkoole on ka erivajadustega lastele.
Põhimõtted:
Tegevuslik
aspekt kasvatuses
Tahtejõu tugevdamine.
Kujutlusvõime arendamine.
Eakohase intellektuaalse võime
arvestamine.
Tegelikkusega suhtestatud mõtlemine.
Harjumuste kujundamine.
Kunstiline
aspekt kasvatuses
Tundeelu areng.
Intellektuaalne areng.
Analüüsivõime ja kvaliteeditunnetus.
Meelte arendamine.
Sotsiaalsed ja moraalsed tunded.
Kunstilised projektid.
Intellektuaalne
aspekt kasvatuses
Üldharidus.
Huvi ja vastutus.
Intellektuaalne kujutlusvõime.
Kausaalse mõtlemise võime.
Õpetuse kujundamine tervikust
lähtuvalt.
Õpilase teadvuse ja teadlikkuse
areng.
Üldine
õppeprotsess, selle diferentseerimine ja planeerimine
Õppetunni ülesehitus 1.-8. klassis.
Õppeprotsess murdeea järel.
Õppetunni ülesehitus 9.-12.
klassini.
Nädala töörütm.
Kooliaasta rütm – koolipeod.
Klassiväline tegevus õppe- ja
kasvatusprotsessi osana.
Koostööpõhimõtted
ja töökorraldus koolis
Õpetajate kolleegium.
Töögrupid.
Kodu ja kooli vaheline koostöö.
Koostöö organiseerimine koolitöö eri
valdkondade vahel.
Koolijuhtimine
Kooliselts.
Õpetajate kolleegium - kooli nõukogu – kooliseltsi juhatus.
Õpetajate kolleegium - kooli nõukogu – kooliseltsi juhatus.
Põhitunni kirjeldus
Waldorfpedagoogika
liikumine Eestis
Eestis
tegutseb praegu 10 waldorfkooli (sh. kaks ravipedagoogilist kooli) ja 9
lasteaeda.
Tartu
Waldorfgümnaasium on tänane waldorfpedagoogika keskus Eestis.
Täpsem info: http://www.waldorfkool.info/
Waldorfpedagoogilised koolid Eestis:
Koolid
|
|
Tallinna mnt. 38, Aruküla, Raasiku vald, 75201 Harjumaa
Tel: 6070601 kool@avw.ee |
|
Herbert Hahni Kool
|
Kooli 11, Pärnu
Tel: +372 52 57 376
|
Hilariuse kool
http://hilarius.ee/ |
|
Keskväljak 15, Keila, 76605 Harjumaa
Tel: 672 5752, 5591 8618 kool@late.ee |
|
Johannese
Kool ja Lasteaed Rosmal http://www.rosma.edu.ee |
Värska mnt 4, Rosma küla, 63221 Põlva vald
Tel/Fax: 7994159 johannes@neti.ee |
Rakvere Vanalinna
Kool
http://www.vanalinnakool.ee |
Pikk 18, 44307
Rakvere
info@vanalinnakool.ee |
Tuulemaa 12, 10312 Tallinn
Tel: 6016504 tallinn@waldorf.ee |
|
Puiestee 126, Tartu
Tel/Fax: 7461010 maarja@maarja.tartu.ee |
|
Ploomi 1, 50110 Tartu
Tel: 5343 4441 kontakt@waldorfkool.info |
|
Viljandi Vaba Waldorfkool
www.waldorf.vil.ee |
Lutsu 3, 71003 Viljandi
Tel: 4334 537, 5553 7289 viljandi@waldorf.ee |
Allikas: http://waldorf.ee/koolid
Waldorfpedagoogilised lasteaiad Eestis:
Aruküla Waldorflasteaed (Harjumaal)
Eralasteaed Kaur (Rakveres)
Ilmapuu Waldorflasteaed (Tallinnas)
Lasteaed Täheke (Põlva vallas)
Meelespea Waldorflasteaed (Tallinnas)
Meie Mängurühm (Tartus)
Tartu Lasteaed Ploomike
Tartu Maarja Kooli Lasteaed
Viljandi Waldorflasteaed
Waldorfpedagoogilised lasteaiad Eestis:
Aruküla Waldorflasteaed (Harjumaal)
Eralasteaed Kaur (Rakveres)
Ilmapuu Waldorflasteaed (Tallinnas)
Lasteaed Täheke (Põlva vallas)
Meelespea Waldorflasteaed (Tallinnas)
Meie Mängurühm (Tartus)
Tartu Lasteaed Ploomike
Tartu Maarja Kooli Lasteaed
Viljandi Waldorflasteaed
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar